Suntem prima generație care moare (și) pe Facebook. Din păcate, în ultimii ani am văzut prea mulți tineri de vârsta mea care s-au stins. Și, tot din păcate, am văzut la fel de multe reacții nepotrivite în acele momente.

Veți spune că nu există un mod corect și unul greșit de a deplânge moartea cuiva și vă dau dreptate. Există, însă, niște reguli de bun-simț, nescrise, care ne permit să ne manifestăm suferința în mediul online într-un mod plin de empatie, de respect și de bună-cuviință pentru familia și prietenii persoanei decedate.

Am încercat, în acest articol, să enumăr câteva dintre ele. Țineți cont, vă rog, că acestea reprezintă doar părerea mea personală și nu sunt luate din vreun manual acreditat de doliu online. E perfect ok dacă în cazul vostru aceste reguli de etichetă online arată complet diferit.

***

Așteaptă ca familia/partenerul să anunțe decesul

În epoca social media tentația de a fi primul care anunță o informație (fie ea bună sau rea) este mare. Cu toții ne dorim să părem informați și, deci, importanți. Gândește-te, însă, că anunțarea morții cuiva, înaintea familiei sau a partenerului/partenerei, nu are legătură cu exprimarea durerii, ci cu nevoia de a arăta celorlalți că 1) deținem informații exclusiviste și 2) că suntem personal afectați de acea tragedie. Este vorba, așadar, nu de suferință reală, ci de ego.

Dă-i răgaz familiei respective nu doar o zi, ci chiar mai multe, să anunțe, la rândul lor, apropiații, înainte să trâmbițezi tragedia în social media. Imaginează-ți doar cum ar fi să primești vestea morții celui mai bun prieten sau a unei rude preferate printr-un status de Facebook și nu de la cineva drag.

Nu da ”like” unui anunț de deces

Acum câțiva ani, singura modalitate de a reacționa pe Facebook era ”like”-ul. Între timp, au apărut mai multe butoane de reacție, mult mai potrivite anumitor situații. Butonul de ”like” a rămas pentru a-ți exprima acordul, plăcerea, interesul etc. În contextul anunțării morții cuiva, nu cred că vrei să le transmiți celor care l-au postat că ”îți place” vestea. Butonul de ”heart” sau ”sad”, după caz, sunt variante mult mai bune. Dacă niciuna dintre aceste reacții nu ți se potrivește, înseamnă că persoana respectivă n-a însemnat atât de mult pentru tine, așa că e ok să nu reacționezi în niciun fel la respectivul anunț de deces.

Nu întreba niciodată cum/de ce a murit

Dacă familia persoanei dispărute a ales să nu împărtășească public detaliile morții, există un motiv pentru care au exclus/inclus anumite informații. NU întreba NICIODATĂ într-un comentariu pe Facebook în ce context s-a produs tragedia. Curiozitatea ta e firească, dar nu e mai importantă decât nevoia de intimitate a familiei respective. În plus, cu siguranță nu vrei să răscolești și mai mult niște răni încă proaspete. Ca regulă, nu întreba nimic în social media din ce n-ai îndrăzni să întrebi, față în față, mama, tatăl sau iubita/iubitul persoanei decedate. Sau, și mai bine, nu întreba nimic.

Nu-ți exprima regretele sub ultimul status

Dacă familia sau partenerul nu a publicat un mesaj pe contul celui dispărut, dedesubtul căruia să poți scrie un comentariu, ai, după părerea mea, două variante pentru a-ți anunța online durerea/șocul/tristețea. Prima este să îți folosești propriul wall, unde să scrii un status, să postezi o fotografie etc. Al doilea e să transmiți un mesaj privat de condoleanțe celor apropiați.

Nu scrie ”Condoleanțe!”, ”Ce rău îmi pare!” etc. sub statusul în care persoana care a decedat și-a dat (un ultim) check-in la un brunch. E ca și cum ai trimite o coroană de flori la Atelierul de Tarte, pentru că acolo a fost văzut mortul/moarta ultima dată (da, știu, e o comparație exagerată, dar am vrut să vedeți ce nepotrivit e).

Nu inunda profilul persoanei decedate cu comentarii

Am văzut cazuri în care oameni (foarte bine intenționați, sunt convinsă) au lăsat comentarii la toate pozele recente (inclusiv la cele de profil sau de cover) și la toate statusurile recente ale celui/celei decedat/e, exprimându-și regretul/tristețea sau faptul că le e dor de persoana respectivă. Fie că o făceau pentru că erau în stare de șoc, fie pentru că voiau să-și arate susținerea față de familie, acest tip de postare în serie poate deveni obositor și chiar dureros pentru rude.

Nu scrie ”RIP” (și atât)

Tocmai ai aflat vestea tristă și apăsarea butonului ”sad” nu ți se pare că îți exprimă suficient regretul? Dacă nu ai la dispoziție timpul necesar pentru a scrie un cuvânt plurisilabic precum ”Condoleanțe” sau chiar o propoziție întreagă prin care să-ți exprimi regretul față de familie, mai bine nu mai scrie nimic. Păstrează ”RIP” pentru Twitter, unde ești condiționat de numărul de caractere sau, și mai bine, nu-l mai folosi deloc.

Nu tagg-ui persoana decedata

Teoretic, ”regula” asta n-ar trebui explicată, dar experiența îmi arată contrariul. În primul rând, mie, una, îmi scapă logica unui astfel de gest. Tagg-ul este o modalitate prin care vrei să notifici pe cineva că l-ai pomenit într-un status sau că apare într-o poză. Or, una dintre principalele dezavantaje la morți e că nu mai reacționează la nimic în general, și la tagg-uri, în special. Lăsând gluma (morbidă) deoparte, ori de câte ori tagg-uiești pe cineva decedat, respectivul status sau respectiva poză ar putea apărea în newsfeed-ul familiei și al prietenilor săi, adâncindu-le suferința. În plus, dacă nu ești singurul care adoptă acest ”obicei”, poate deveni cu atât mai copleșitor pentru familie. Excepție fac, bineînțeles, partenerul/partenera și rudele apropiate, care pot face acest lucru, dacă își doresc.

Evită platitudinile

Am văzut, acum câteva luni, pe wall-ul unui om de știință sclipitor, ateu declarat, un lung șir de mesaje în care Dumnezeu era rugat să-l odihnească în pace sau/și să-l ierte, după caz. Dacă nu știi care au fost convingerile respectivei persoane, evită astfel de platitudini care nu-i respectă memoria cu adevărat, și îi fac și pe apropiați să se simtă inconfortabil.

Nu uita că mesajul pe care îl postezi NU ar trebui să fie despre tine și convingerile tale, ci despre persoana decedată și cei pe care i-a lăsat în urmă, cărora vrei să le arăți, astfel, regretul tău. E mult mai ok să scrii doar ”Condoleanțe” sau ”Am rămas fără cuvinte” sau ”Îmi pare atât de rău” decât banalități ca ”S-a dus într-un loc mai bun”, ”De-acum ne veghează de sus” etc. care pot irita sau întrista familia, după caz.

***

La final, vreau să vă atrag atenția asupra unui concept foarte interesant, dar aproape extraterestru pentru noi: ”digital legacy planning” (”planificarea moștenirii digitale”). Ce înseamnă acest lucru? Pe scurt: bunica avea de lăsat moștenire doar casa și/sau pământul, în timp ce tu ai și o moștenire digitală, respectiv toate conturile tale din online (email, social media, alte platforme etc.), multe cu informații prețioase sau măcar cu valoare sentimentală pentru cei apropiați.

Pragmatici și vizionari, americanii au creat deja tot felul de servicii online (cum ar fi Everplans), prin care îți poți alege un ”moștenitor” digital, care va primi, la moartea ta, acces la toate conturile pe care vrei să i le lași.

Nu m-am gândit să apelez la un astfel de serviciu, dar zilele trecute am fost șocată de moartea unei tinere și foarte talentate fete, de doar 28 de ani, așa că am decis că e timpul să mă ocup măcar de o parte din ”moștenirea” mea digitală, respectiv contul meu de Facebook.

Nu știu dacă știați, dar Facebook îți permite să decizi ce vrei să se întâmple cu contul tău după moartea ta. Poți alege un ”legacy contact”, adică o persoană care să se ocupe de cont după moartea ta (poate posta un anunț despre deces, poate accepta noi cereri de prietenie sau îți poate schimba poza de profil, dar nu poate posta în locul tău și nu are acces la mesajele tale) sau poți alege să ți se șteargă contul definitiv.

Găsești aceste 2 opțiuni la Settings –> General Account Settings –> Manage Account.

Eu am ales opțiunea de legacy contact și am ezitat între prietena mea cea mai bună, Alexandra, și sora mea, Yvonna (cealaltă sora a mea, Lia, e social media challenged). Într-un final, am ales-o pe Yvonna din motive pragmatice: 1) e cu 10 ani mai mică, 2) mănâncă destul de sănătos și 3) i-am făcut cadou recent un yoga mat, așa că am toate speranțele că o să trăiască mai mult decât noi. 😀

Știu că această discuție vi se poate părea inconfortabilă sau prematură, mai ales dacă sunteți tineri și (credeți că) aveți toată viața înainte. Cu toate acestea, ne petrecem o mare parte din viață în online, așa că ar trebui să ne gândim de pe-acum, măcar orientativ, ce vrem să se întâmple cu prezența noastră în social media atunci când nu mai suntem. Pentru că, fie că ne place, fie că nu, suntem prima generație care moare (și) pe Facebook.