Cum ne uităm la seriale și cum se vor uita nepoții noștri o să fie la fel de diferit cum sunt televizorul cu tub din 1930 față de smartphone-ul din 2018.

În noiembrie anul trecut, regizorul Steven Soderbergh (”Traffic”, ”Ocean’s 11”, ”Erin Brokovich” etc.) și-a lansat cel mai recent film…pe o aplicație gratuită, numită Mosaic (din păcate trebuie să fii în SUA s-o downloadezi, credeți-mă, am încercat cu disperare). Filmul, numit tot ”Mosaic”, are în centru misterioasa ucidere a unei scriitoare pentru copii, Olivia Lake, interpretată de Sharon Stone.

Partea cu adevărat genială abia acum urmează. În aplicație, toți utilizatorii (spectatorii?) încep prin a urmări aceeași scenă de deschidere a filmului. La finalul ei, însă, ai opțiunea de a continua povestea din perspectiva unuia dintre personaje. De exemplu, dacă există o scenă între Olivia și Eric (principalul suspect în moartea ei), poți alege să vezi ce se întâmplă mai departe prin ochii Oliviei sau ai lui Eric. Am pus, mai jos, niște capturi din aplicație, să vedeți cum arată.

Pe parcurs, poți să schimbi personajul din perspectiva căruia vezi filmul, dar fiecare alegere pe care o faci schimbă ceea ce știi despre povestea și descoperirile pe care le faci (ca într-un joc, în fiecare ”episod” al filmului poți descoperi anumite dovezi, cum ar fi mesaje vocale, știri dintr-un ziar sau email-uri). Asta înseamnă că după ce vezi ”Mosaic” o dată, poți să te întorci la prima parte și să urmărești povestea într-un mod total diferit, descoperind alte dovezi.

Nu este genul de film în care poți alege finalul sau desfășurarea evenimentelor (deși am citit că Netflix a creat deja așa ceva pentru copii), dar cu fiecare schimbare de perspectivă pe care o faci, obții o altă variantă a aceleași povești și, uneori, ajungi la o concluzie diferită. Astfel, cele 15 ”capitole” în care a fost împărțit filmul în aplicație au nu unul, ci două finaluri posibile.

Iată și trailer-ul aplicației:

Deși americanii au putut să vadă deja filmul pe aplicația ”Mosaic” începând din noiembrie, nu vor putea vedea cum a pus Soderbergh laolaltă toate piesele acestui puzzle până pe 22 ianuarie, când HBO va lansa ”Mosaic” ca o mini-serie de 6 episoade (”Mosaic nu e complet până când toate piesele nu sunt văzute în perspectiva corectă” spune textul aplicației pe iTunes).

Dacă sunteți la fel de fascinați ca mine de această nouă modalitate de storytelling (sigur, s-au mai făcut proiecte cinematografice non-liniare sau interactive, dar nu așa, din câte știu eu), vă recomand să citiți acest articol din Wired despre cum s-a realizat ”Mosaic”.

O să vă spun doar că realizarea aplicației a durat mai bine de 3 ani și că scenaristul Ed Solomon (”Men in Black”, ”Now You See Me”) a lucrat împreună cu regizorul pentru a creat povestea inițială. Cei doi au perfecționat povestea până au ajuns să-i permită utilizatorului aplicației să facă salturi în timp în desfășurarea acțiunii, fără a ajunge însă la o scenă cu un personaj care nu a fost încă introdus sau cu un dialog pe care nu îl înțelege. Ca să facă acest lucru, au lucrat luni de zile pentru a organiza povestea pe panoul de mai jos, folosindu-se de post-it-uri.

În imagine: Ed Solomon, scenaristul ”Mosaic” și panoul după care a scris scenariul. (sursa: HBO)

La final, Solomon a scris 507 pagini de scenariu (probabil cel mai lung scenariu din istoria unei mini-serii TV) și asta pentru că fiecare personaj din film are propria lui versiune de poveste, fiecare cu propriul ei început, mijloc și sfârșit.

Tot din acest motiv, regizorul le-a dat actorilor să citească doar paginile din scenariu în care apăreau, astfel încât niciunul nu știa dacă era protagonistul, antagonistul sau doar un personaj secundar.

Iată cum arată ”Mosaic” în cifre:

2 finaluri posibile
3 ani, durata realizării
6 părți pe HBO (de o oră fiecare)
7 ore și 30 de minute de film în aplicație
14 patente înregistrate
15 ”capitole”
20 milioane de dolari
49 de zile de filmări
434 de post-it-uri
507 de pagini de scenariu

Un alt lucru pe care l-am apreciat la producătorii ”Mosaic” este că au ales s-o pună în rolul principal pe Sharon Stone, o actriță care nu doar că anul ăsta împlinește 60 de ani (și știm că să îmbătrânești e cel mai mare păcat pe care poți să-l faci la Hollywood), ci a avut și o perioadă foarte grea din 2001 încoace, când a suferit o hemoragie craniană care i-a pus viața în pericol (și a forțat-o să reînvețe să vorbească, să scrie și să meargă).

Dacă aveți timp, vă recomand interviul de 8 minute pe care l-a dat pentru CBS despre cariera ei (mi s-a părut fascinant că nu s-a considerat niciodată sexy, dar că s-a forțat să se prefacă astfel, ca să aibă succes), despre viața ei de familie (a adoptat 3 băieți) și despre cum a marcat-o hemoragia craniană și cât de greu i-a fost să se întoarcă pe ecrane. Bonus: reacția pe care o are atunci când intervievatorul o întreabă dacă a fost vreodată hărțuită sexual, apropo de #metoo, e absolut genială (spoiler alert: râde 10 secunde 😀 ).

La final, două gânduri optimiste: pirateria va avea șanse tot mai mici în fața unor astfel de aplicații și viitorul cinematografiei și al storytelling-ului sună din ce în ce mai bine.