Nu mai tarziu de luna mai a acestui an, o fata cu ochii mari, senini si ciocolatii :D, isi rupea din pretiosul ei timp liber pentru a nota pe blog ce
predictii facea pentru examenul de admitere de la FJSC.
Comparam atunci modificarile aduse admiterii cu prostitutia, pentru ca, in furia mea, ma simteam tradata. Crezusem in niste standarde inalte, care, iata, imi erau demontate. Eram mandra de o facultate care, iata, cobora in picaj liber.
Azi am descoperit, insa, dovada ca, din nefericire, nu m-am inselat. Perlele care au rezultat de pe urma unicului examen de admitere la FJSC sunt incredibile, pentru orice om care a terminat VIII clase de generala, darmite pentru unul care are la activ un liceu si un bacalaureat.
Au existat doar doua subiecte, 1: “Într-o dimineaţă, paznicul de la Muzeul figurilor de ceară descoperă că a dispărut statuia lui Elvis Presley. Construiţi o povestire pornind de la acest fapt.” si 2: “Evocati o zi de canicula. Descrieti locurile, oamenii si reactiile lor, momentele semnificative.” Ce a iesit, poate va intrebati? Un melanj nefericit de Bacovia („Canicula mi-a uscat copilaria şi trecutul, toate amintirile.”) meets Eminescu (“cu un accept al talpilor luciferic condamnate”), meets stirile de la ora 5 („Nu rezist tentatiei şi o opresc pe una dintre fetele pe care le vad şi ii spun: Daca te violez, e numai vina ta!”) meets pornografie infantila (“Tasnitoarea avea forma partii intime a unui barbat. O fetita isi apropie gura de acel loc, bau niste ape şi incepu apoi sa rada ca o hiena.” si „Se pare ca a trezit simturile celor din jur, mai ales cele olfactive, intrucat batranelul s-a pricopsit cu o umbra în apropierea fermoarului de la pantaloni.”) meets fraze de un comic nebun (“Multe mai dispar de prin lume! Motani, dinozauri, trofeul Cupei Mondiale, copii din faţa blocului, bijuterii scumpe, locomotive cu aburi din depouri…” , “[…în autobuz, un calator catre altul, n.m.] „De ce transpiri pe mine?” , “Elvis, Elvis, Elvis … Voiam să fiu ca tine când eram mic. Acum sunt bătrân, am ratat ocazia, tu ai murit, iar eu fumez.”, “Paznicul o ia pe femeie de mână şi-i şopteşte pe un ton bărbătesc, uşor dulceag: „Să fugim doar noi doi şi Elvis!”, „Faţa albă plină de broboane ce semăna cu marmura unui mormânt sub ploaie. Pe marmura frunţii lui scria cu riduri: „Mort de prea mult necaz”, „Mă ridic din pat, mă îmbrac, mă dezbrac, mă spăl şi mă îmbrac din nou.”).
Sunt convinsa ca si generatia mea, ca si cea de anul trecut au oferit multe clipe de buna-dispozitie profesorilor corectori, dar la noi macar mai era si partea de limba romana, si examenul oral, pentru „sortare” si „departajare”. Dar aici? Ce a mai ramas?
Cred ca merita sa cititi comentariile facute la postul unde au fost publicate „perlele” de la subiectul 1. Cam 50% dintre comentarii sunt de genul „Am citit ingrozit/a lista de perle, vai, ce ma bucur ca nu mi-am gasit si eu textele printre ele!”. Ceea ce e putin grav, zic eu. Cel mai original comentariu mi s-a parut, insa, urmatorul: „cred ca domnii profesori care corecteaza aceste lucrari ar trebui sa tina cont mai mult de eforturile pe care elevii, mai ales cei din provincie, le fac ca sa ajunga la o astfel de facultate si apoi sa le comenteze perlele!!!”. Subscriu cu tarie acestui pui de revolutionar: ia sa vada domnii profesori ce greu e sa te urci intr-un accelerat si sa vii haca-haca vreo cinci ore, si dupa aia sa-si mai permita sa se lege de bietii copii! Obositi cum sunt ei, micutii, sa zica lumea mersi ca vin sa se prezinte la examen!
Daca sunteti studenti la FJSC o sa va doara cordul la gandul ca unii dintre autorii acestor perle vor fi colegii vostri si, mai mult decat atat, viitori jurnalisti. Iar daca nu sunteti fjsc-isti, merita sa intrati pe blogurile celor doi profesori (
George Hari Popescu si
Antonio Momoc) care au publicat listele de perle, pentru cateva minute de ras nebun.
Sa ne apere Elvis de asa gazetari certati cu limba romana si bunul-simt narativ!
17 Comentarii
dodo
Ina,
esti cam didactica si pedagogica:)poate ca oamenii n-au trecut examenul si atunci care-i problema?
e o problema, totusi: a profilor care se dau mari in apa mica si arata lumii ce prosti sint unii…sa arate mai bine profii respectivi ispravile gazetaresti cu care stau ei verticali si academici in fata studentilor!
Inozza
dodo,
cred ca am fost prea blanda, de fapt. unii dintre autorii perlelor chiar au trecut examenul si sunt, oficial, studenti ai uneia dintre cele mai prestigioase facultati de jurnalism din Romania. ti se pare putin?
cat despre profesori, daca si-au dat o licenta, unul sau chiar doua masterate, si sunt in prag de doctorat, nu stiu ce mai trebuie sa demonstreze si cui. ii acuzi ca fac parada cu mostrele de prostie ale altora? mie mi se pare un bun exercitiu pedagogic: cititi si luati-va de cap; iata tineretul nostru viitor gazetaresc, care o sa umple cu cerneala paginile ziarelor si cu imagini ecranele televizoarelor! macar stim ce ne asteapta…
dodo
ina,
parca aveai alta parere despre facultatea asta …cred ca atunci aveai dreptate.
si daca sunt in prag de doctorat, ce ? sa arate faptele lor de arme din gazetarie, comunicare, pr !
jurnalismul cred ca se invata mai degraba pe teren. sigur, pe anumite domenii ale sale, e necesara o sodida cultura generala. dar mai intii sint necesare curiozitatea, dorinta de a sti pe ce lume te afli, spiritul critic, scepticismul bine temperat.
daca e vorba de un cotidian,intre un absolvent de jurnalistica toba de teorie si unul de liceu descurcaret, cu ponturile-n dinti, eu l-as alege pe cel de liceu.
pe cel de la jurnalistica de laborator l-as trimite la presa mogulilor, sa-i falimenteze mai repede.
cit despre exemplele date de profi, mi se pare ca nu folosesc nimanui.de obicei asa fac asta cei cu cotiere in meserie,ticaitzii cu mentalitate de functionar al presei.si astia sunt utili, dar nu in linia intii si nu ca modele, doar ca rotitze ale mecanismului. cei cu singe in instalatie se ocupa si de astea, in tacere…iar in public arata CUM tre sa faci ceva bine, dau exemple concrete de actiuni stralucite. fa tu insuti ceea ce le ceri altora de la catedra, mai ales in meseria asta!
voi aveti nevoie de dascali cu singe in instalatie, care au marcat gazetaria, stiu cu ce se maninca ea cu adevarat,s-au lovit de situatii limita si au cules admiratia subalternilor, au tinut spatele la presiuni si telefoane, au dovedit fler si clasa, au verb, discernamint,curaj si viziune.
apropo, poti sa-mi dai un exemplu de ziarist stralucit iesit din amfiteatrele facultatii de care vb ?
Inozza
dodo,
nu, nu mi-am schimbat parerea despre facultatea mea deloc, dar nu cred ca e un gest de mare intelepciune sa arunci cu noroi (ma refer la comentariile de pe blogurile celor doi) in profesorii corectori, doar pentru ca ti-au aratat unde ai gresit (ce-i drept niste greseli tembele si catastrofice). asta iti denota doar frustrarea.
cat despre faptul ca jurnaslismul se invata facand (sau pe teren, cum spui tu) n-as putea fi mai de acord! am si zis in cateva randuri ca la facultate nu ne-au invatat sa scriem o stire. asta am invatat cand m-am angajat prima data.
vorbesti despre absolventi de jurnalism toba de carte…there’s no such thing. sau daca e, e very rara avis. tot ce-ti ofera facultatea dupa 4 ani e o diploma.
si mi se pare ca te inseli cand spui ca exemplele alea nu sunt de folos. mie, de exemplu, mi se par utile pentru a indica nivelul de cultura generala, al cunostintelor de limba romana, precum si al modului de gandire al viitorilor studenti la FJSC.
normal ca am avea nevoie de genul de profesori pe care ii descrii tu, dar ei nu exista in Romania. de fapt, singurele personaje care se potrivesc intru totul descrierii tale par a fi Carl Bernstein �i Bob Woodward. cam putin, nu?
si nu, nu pot sa-ti dau nici un exemplu de ziarist de geniu absolvent FJSC. biata facultate are doar 17 ani, dar oricum…chiar nu cunosc un astfel de specimen. subliniez, insa, ca nicaieri nu am sustinut ca am avea astfel de profesori. am cerut doar sa le fie respectata demnitatea, ca persoane.
smilla
ioi, asa de simplu e examenul la FJSC?! Pai pe vremea mea…. :)))
Inozza
nu stiam ca si tu ai terminat prestigioasa institutie! welcome to the very disappointed family 🙁
Anonymous
ina, si eu am dat examenul de admitere anul acesta. crede-ma ca am avut rezultate in ce priveste creatia literara, iar de-a lungul timpului am mai publicat ici-colo cate ceva.
doar ca.. de data asta, nota obtinuta a fost dezamagitoare: am luat 5.90 in conditiile in care baremul a fost respectat in proportie de de 80%(trebuia sa mai insist pe portretul fizic al paznicului si sa mai dau inca 2-3 argumente. initial imi zisesem ca 5 sunt suficiente.)
1. stiam inainte de el pentru mi-l daduse o prietena deja fjsc-ista, asa ca am redus cliseele, am folosit tehnica neologismelor de care ziceai si tu pe-aici(cunoscandu-le definitia, desigur 😛 ); 2. cunosc termenul de “ortografie”, iar dovada sta in examenul pe care l-am dat la gramatica limbii romane cand am intrat la facultatea de drept. (presupun ca esti familiara cu subiectele lor.) n-am stiut cum sa reactionez, mai ales ca nu eram singura candidata in situatia asta.
eu m-am speriat inca de la inscriere pentru ca nu intelegeam cum o persoana de 18-19 ani nu stie ce sa scrie la domiciliu sau ce e majuscula tatalui..
cand am citit blogurile despre admiterea anilor trecuti, imi dadeam seama ca sunt capabila sa nu gresesc la un nivel atat de superficial. m-a dezamagit atitudinea lui george hari popescu. nu stiu de ce am senzatia ca cei care au “elaborat” perlele au reusit sa ia mai mult decat 5.9. oricum, nu e cazul sa fiu si eu “revolutionara” si sa dau vina pe sistem. tot ce imi doream era sa fiu printre primii 85. nu s-a putut, asa ca m-am dus la spiru si m-am inscris fiindca taxa e mai mica. de altfel, atitudinea comisiei cu care am discutat, a fost mult mai “user friendly”. stiu sa isi vanda marfa, sa zicem. daca o sa regret sau nu miscarea facuta, voi vedea mai tarziu.
pana una alta, succes la noul job si mai povesteste-ne in octombrie de bobocei 🙂
ioana v.
iulia
Inozza, au fost trei subiecte la admitere. De la ultimul nu am vazut pe nicaieri perle, dar a fost de argumenatre.
smilla
nuuu, eu am terminat o alta prestigioasa: FLLS, limbi si literaturi straine.
Cu Jurnalistica am cochetat asa, prin anul 2, cand mi-am luat toate informatiile despre admitere de la secretariat, am batut cateva zile coridoarele si salile de la Leu si pana la urma am renuntat la idee. Dar din ce informatii am primit atunci, examenul de admitere era mult mai serios.
iulia
Scuze. De argumentare era subiectul
Inozza
ioana,
imi pare rau ca nu ai reusit sa intri la buget, cum iti doreai. nici eu nu stiu daca ai ce sa regreti sau nu, only time will tell.
oricum, notele de anul asta mi se par infiorator de mici, fata de cele pe care le-am luat noi la scris. si, pentru linistea mea sufletesca, sper sa nu ai dreptate atunci cand spui ca autorii perlelor au luat note mai mari decat a ta. sincer, mi se pare greu de crezut ca daca au fost capabili de asemenea ineptii (unele, nu toate), au reusit sa scrie un text corect si cursiv, in rest.
mult, mult succes in noul an universitar si bine ai venit in randurile noastre! 😉
iulia,
multumesc pentru precizari! eu am adunat perlele doar de pe blogurile celor doi profesori-corectori. se pare ca la argumentare candidatii au fost mai…potoliti.
smilla,
corect, era!
Anonymous
in brosura, pe la pagina 35, scrie asa: “Iata cateva exemple de expresii si fraze depunctate in sesiunile de admitere anterioare…” 🙂 Imaginati-va un pic cum va arata brosura la anu’ 🙂 Perlele au si ele rolul lor… si daca nu-l au, ei bine, sunt pentru fun 🙂 Adica de ce sa existe doar site-uri cu perlele profesorilor din liceu? Nu ar fi corect. Si nu este corect ca unii dintre voi ii critica pe profii care au corectat… de ce va atacati? oricum perlele nu sunt scrise de nimeni 🙂 ( din cate am citit) 😉
iulia
Inozza, nu cred ca la subiectul trei candidatii au fost mai atenti (desi nu imi dau seama ce prostii ar putea spune si la argumentare, dar nu-i nimic exclus), cred doar ca nici George si nici Toni nu au corectat ultimul subiect. Tind sa cred ca nici Bradut Ulmeanu nu a avut parte de subiectul trei.
Inozza
anonymous,
mie mi-era frica sa spun cu voce tare ca, intr-adevar, daca nu ar avea nici un alt rol, perlele macar descretesc frunti. which is trully wonderful! 😀
iulia,
eu sunt convinsa ca subiectul de argumentare a fost unul mult mai putin “perlos”. iar explicatia e simpla: tocmai pentru ca s-au straduit prea mult sa respecte regulile naratiunii si ale portretului, candidatii au dat nastere unor texte suprarealiste, pline de umor involuntar. de asta cred ca pentru argumentare au fost mult mai “potoliti”. 🙂
Anonymous
Perlele ca perlele, dar… cine naiba a venit cu subiectele astea? Sunt complet idioate. Desi, come to think about it… probabil ca te pregatesc pentru o cariere de succes la editarea stirilor. Ouch!
@Inozza “Cat despre profesori, daca si-au dat o licenta, unul sau chiar doua masterate, si sunt in prag de doctorat, nu stiu ce mai trebuie sa demonstreze si cui.”
Guess what… in pozitia asta (doua masterate, blah, blah) vor fi si autorii perlelor :). Again, ouch!
Anonymous
Nu vad de ce adopti un ton asa grav. Majoritatea celor care au scris chestiile astea la admitere nu e reprezentata acum de studenti FJSC, multi dintre cei care sunt au debitat abjectiile alea n-au fost in stare sa aiba momentele subiectului sau o punctuatie corecta. Asa ca… pur si simplu hai sa radem de ce prosti sunt unii si sa ne bucuram ce destepti suntem noi, studentii FJSC 😛
spiru
imi place ideea :))