Dacă ați fost vreodată la Sibiu, există șanse mari să fi făcut o poză fațadei din imaginea de mai jos. Ce nu știți, poate, e că acel text a fost desenat, într-o noapte de mai 2007, de Ionuț Cioană (Mircea Nicolae, pe numele său de artist).

Artist, curator și critic de artă, Ionuț a făcut, între 2007 și 2009, 100 de intervenții urbane (adică a plasat anumite obiecte sau a schimbat anumite lucruri în spațiul public pentru a transmite un mesaj).

Preferata mea a fost intervenția ”Calea Victoriei”, în care a creat un pseudo-magazin efemer, cu hainele fostei iubite. Puteți citi aici povestea respectivei intervenții, scrisă de Ionuț. S-o citiți, o să vă umple inima de tandrețe.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Ina Țăranu-Hofnăr (@inoza.ro)

L-am cunoscut pe Ionuț în 2010. A venit într-o dimineață să ia micul dejun în apartamentul meu de pe Magheru, în cadrul unui experiment social. I-am spus atunci că mă emoționează modul în care reinterpretează orașul. A zâmbit și s-a fâstâcit, făcându-mă să-mi regret entuziasmul. Retrospectiv, mă bucur că i-am spus că îl apreciez.

A fost prima și singura dată când l-am întâlnit, deși am continuat să-i urmăresc activitatea și în ultimii ani i-am citit cronicile de artă contemporană de pe Scena9.

Azi am aflat că Ionuț nu mai e. Nu cred că împlinise 40 de ani.

M-am uitat pe telefon la pozele cu magazinul din Sibiu. Cea postată mai sus a fost făcută vara trecută. Am recitit și textele lui, inclusiv cel în care vorbește despre această lucrare, ”singura intervenție care rămâne”.

”(…) deși făceam o artă poate mai săracă la nivel de mijloace, mai simplă la nivel conceptual și uneori derivativă față de experiențele de istoria artei pe care le avusesem, eram mai aproape de mine însumi, eram mai spontan. Și mă bucuram mai mult și de viața mea, dar și de ceea ce făceam.”

Mă gândesc la Ionuț azi. Sper s-o faceți și voi când mai treceți prin Sibiu și vedeți singura lui intervenție care a rămas. 🖤

Text publicat inițial pe Instagram, în iulie 2020.