Dacă până acum ați avut probleme sau emoții să folosiți limba engleză la job (sau în orice alt context) vă recomand un om și o metodă care o să vă transforme în comunicatori eficienți și siguri pe ei.

***

În 2005 mi-am luat un an sabatic, să scriu primul meu roman. Evident, am dat chix și am terminat banii mult mai devreme decât preconizam (să spunem, doar, că a fost un semestru sabatic, mai degrabă). Așa că iată-mă fără bani, fără job, fără nicio idee de ce aș vrea să fac în continuare. Acela a fost momentul în care m-a salvat prietena mea, Ruxandra.

Ruxandra lucra ca trainer de Business English pentru o firmă și învăța oamenii din corporații (de la entry level, până la middle și top manageri) cum să vorbească engleza (mai) bine. M-a întrebat dacă nu vreau să fac și eu același lucru, pentru că știa că îmi caut un job și avea mulți clienți pe care trebuia să-i refuze, din lipsă de timp.

Vorbeam engleza fluent, absolvisem un liceu bilingv, fusesem olimpică, luasem testul Cambridge cu A, dar, cu excepția unor meditații pe care le dădusem în liceu, n-aveam nicio experiență în domeniu. Cu toate astea, într-o singură după-amiază, Ruxandra a făcut din mine un trainer de Business English. În următorul an, din asta mi-am câștigat existența și am ajuns să refuz, cu părere de rău, noi cursanți (cărora le eram recomandă de actualii) pentru că aveam programul fully booked.

Îmi aduc aminte perfect acea după-amiază când am mers în fosta garsonieră a Ruxandrei și când, cu răbdare, umor și un tact incredibil, m-a învățat tot ce trebuia să știu ca să fiu un bun profesor de engleză (și un mai bun ascultător, în general). Ascultând-o mă gândeam cu invidie cât de genială e în meseria ei și cât de norocoși sunt cursanții ei.

Pentru că Ruxandra nu preda doar gramatică sau lecții de persuasiune și negociere – făcea ceva mult mai greu și mai important: învăța oamenii să capete încredere în ei și să vorbească în limba engleză relaxați, chiar dacă încurcau, din când în când, past tense simple cu present perfect. În plus, folosea diverse jocuri, care transformau cursurile dintr-o chestie rigidă, unde ți-era teamă/rușine să vorbești, într-o adevărată plăcere.

Ruxandra mi-a povestit atunci că visează să-și deschidă un centru de educație nonformală, unde, printre altele, să predea engleza după o metodă cu totul nouă, care nu există pe piața românească. Pe atunci avea doar visul ăsta și câteva idei notate într-o agendă.

Un an mai târziu, cu niște eforturi pe care eu le-aș descrie drept supraomenești (să faci singură un studiu de piață să analizezi concurența, să creezi o metodologie de predare care să fie complet nouă și diferită de ce există, să te ocupi de găsirea de fonduri, să te ocupi de toată partea organizatorică, să înveți cum să faci promovare etc.), Ruxandra și-a deschis Epic Center, care include cursurile de comunicare în engleză Talk o’Clock și LARP House (un proiect unic în România, despre care sper să vă povestesc cu altă ocazie).

Pentru că știu foarte multe persoane care trebuie să folosească engleza la locul de muncă și au probleme cu asta, am vorbit cu Ruxandra despre cursul ei și de ce poate fi soluția pe care mulți dintre voi au căutat-o, dar și cu o cursantă Talk o’Clock, pe care cursul a ajutat-o profesional și nu numai.

Interviu cu Ruxandra Diaconu, fondatoarea Talk o’Clock

Cu ce e diferit Talk o’Clock de cursurile de engleză care există acum pe piață?

Obiectivul unui curs de engleză este să înveți engleza. Obiectivul nostru e să scapi de emoții și să transmiți la fel de mult ca în română. Așa că nu predăm gramatică și vocabular dintr-un manual. În schimb, lucrăm pe dezvoltarea mai multor soft skills, în engleză, astfel încât comunicarea să fie mai eficientă.

Cum ți-a venit ideea?

Am ținut timp de 7 ani cursuri de engleză, cu sute de oameni. Cea mai frecventă problemă pe care am întâlnit-o la cursanții mei e un soi de inhibiție, care vine din teama de a face greșeli și de a fi judecați. În momentul în care pui mult accent pe gramatică și îi reamintești cuiva constant că face greșeli, nu faci decât să îi dai motive în plus să se inhibe. Ăsta e minusul unui curs clasic de engleză și asta am vrut să schimb.

Și care e soluția pe care o propui?

În primul rând, schimbarea standardelor. Singurul mod prin care poți să îți dezvolți fluența e să vorbești cât mai mult. Dar dacă tu vrei să vorbești doar când o faci perfect, nu vei vorbi niciodată. Greșelile fac parte din procesul de învățare. În al doilea rând, e important să știi că, indiferent cât de limitat ți se pare vocabularul tău, te poți exprima oricând în engleză. De-aia noi lucrăm pe dezvoltarea unor mecanisme care sa îi ajute să iși găsească mereu cuvintele și să nu se mai blocheze, indiferent de subiect sau de interlocutor.

Cum se desfășoară, propriu-zis, un curs?

Pe scurt, discuții, jocuri, fun și concluzii. Activitățile sunt jocuri de comunicare, în cadrul cărora participanții interacționează exclusiv în engleză, în vederea atingerii unui obiectiv. La final, are loc partea de debriefing, unde discutăm modul în care s-a desfășurat activitatea, ce au făcut bine, ce ar fi putut fi îmbunătățit și cum ar putea aplica asta în viața de zi cu zi. În felul ăsta, fiecare ajunge să fie conștient de atuurile pe care le are în comunicare, dar și să învețe cum își poate corecta minusurile.

Ce ți-ai propus să obții la finalul unui modul?

Primul modul se încheie cu un discurs. Până în acel punct, ei vor învăța cum să țină un discurs captivant, de la fluență și structură până la crearea unei relații cu publicul. Deci obiectivul este să scape de emoții, astfel încât să poată susține chiar și un discurs bun în fața unui public. Și să transmită cu adevărat.

Ce feedback ai primit până acum de la cursanți?

Cei mai des mi s-a spus că e mai mult decât un curs de engleză, că se apropie mai degrabă de ideea de coaching sau că au învățat lucruri despre ei pe care nu le știau până atunci. Și, cel mai important, că nu le mai e teamă să răspundă la telefon sau să vorbească în engleză în întâlniri.

Care e cea mai spectaculoasă ”transformare” a unui cursant pe care ai văzut-o până acum?

Am avut un cursant care fusese respins în urma unor interviuri, din cauza blocajului pe care îl avea când trebuia să vorbească în engleză. După curs, a mai avut câteva interviuri în engleză. Mi-a zis că a fost ofertat de toți.

Există și oameni la care nu se vad rezultatele?

Sigur că da. Există o logică în programa pe care o folosim. Dacă ești prezent doar la jumătate din cursuri sau nu ești dispus să renunți la preconcepții, rezultatele nu au cum să se vadă. La fel ca în orice, e nevoie de motivație și implicare.

Povestește-mi una dintre întâmplările tale preferate de la curs!

Am avut o grupă care, la finalul celor 3 module, mi-a cerut să o luăm de la capăt, doar ca să nu se termine.

Cine, când, unde, cât?

Cine? Oricine simte că are emoții atunci când trebuie să vorbească în engleză și că nu comunică la fel de bine ca în română. Când? O dată pe săptămână, de la 19:00 la 21:00. Unde? Lângă Sala Radio (zona Cișmigiu- Berzei). Cât? Un modul are 26 de ore, iar prețul e de 1050 lei. În perioada asta, însă, avem o promoție, așa că prețurile sunt mai mici, iar plata se poate face și în tranșe.

Interviu cu Carmen Toma, cursantă Talk o’Clock

De ce te-ai inscris la cursul Talk o’Clock?

Nu am putut niciodata sa vorbesc in engleza, iar acest lucru a fost de multe ori o problema la serviciu. Ulterior am incercat sa urmez un curs de limba engleza, dar ritmul de predare era extrem de alert, se axa in special pe predarea gramaticii si nu imi rezolva principala problema, aceea de a ma putea exprima liber in limba engleza. Am renuntat destul de repede.

Cum a fost experienta Talk o’Clock?

Talk o’Clock a fost raspunsul cautarii mele de ani de zile si s-a potrivit perfect cu nevoile mele de a exersa conversatia si comunicarea in limba engleza. La intalnirile Talk o’Clock vorbim exclusiv in limba engleza, invatam sa trecem peste barierele lingvistice si mai ales sa nu ne cramponam de o anumita exprimare. Mediul este foarte placut, relaxat, prietenos, colegii de grupa avand la fel ca tine aceleasi dorinte de comunicatre si invatare. Iar progresele apar pe nesimtite, de la o sedinta la alta.

Cum este Ruxandra ca trainer?

Ruxandra este o persoana extraordinara, un trainer ideal, care stie sa te indrume subtil spre directia corecta si sa iti ofere suportul necesar fara ca tu macar sa realizezi. Inveti din jocuri, din exemple, din situatiile concrete in care esti pus pentru rezolvarea task-urilor primite. Este mereu prietenoasa, cu zambetul pe buze, si reuseste sa faca din intalnirile Talk o’Clock momente foarte placute pe care le astepti cu nerabdare de la o saptamana la alta. Si mai ales, Ruxandra ne-a invatat sa nu ne blocam in gasirea unei anumite variante in englea a cuvantului pe care il cautam in minte. Pot exista si alte modalitati de a exprima ceea ce dorim. Important este mesajul transmis, iar daca acesta este inteles, scopul comunicarii a fost atins.

Ce îți place la curs?

Imi place totul! Exercitiile si provocarile lor, modul de lucru, atmosfera destinsa. In plus intalnirile Talk o’Clock sunt pentru mine o iesire din cotidian, si astept cu nerabdare urmatoare intalnire

Ce nu îți place?

E greu sa existe ceva care sa nu iti placa. Si poate tocmai din acest motiv, nu imi place atunci cand un modul se incheie. Am simtit cat de mult ma ajuta acest curs, am acum incredere in mine, in capacitatea mea de exprimare in limba engleza si imi doresc experienta acestui exercitiu conversational din ce in ce mai mult.

Cum s-au schimbat abilitatile tale de comunicare in engleza dupa curs?

Pot in sfarsit sa ma exprim liber si relaxat in engleza. Nu mai ezit de 10 ori inainte de a deschde gura, nu imi mai creez in minte tot felul de scenarii cu reactiile partenerilor de conversatie, in caz ca se va intampla sa gresesc ceva. Mai mult decat atat, acum reusesc chiar sa detectez si unele greseli subtile de exprimare la persoanele cu care interactionez. Iar cel mai important pas facut de mine, a fost momentul in care am fost trimisa singura intr-o delegatie in strainatate la o companie partenera, reusind sa trec cu brio peste acest mare hop.