Am creat până acum două colecții de lumânări LUX OBSCURA (Crystals și Offensive) care au fost tare iubite și de care sunt foarte mândră. În fiecare am pus o parte din mine: dragostea pentru cristale, simțul umorului, estetica mea.

Niciuna nu reflectă însă valorile mele și ADN-ul meu sufletesc mai mult decât o face noua colecție LUX OBSCURA, Forgotten Women. Sper să vă aducă tot atâta bucurie să le aprindeți sau să le dăruiți pe cât mi-a adus mie să le creez.

IMPORTANT: până e gata site-ul nostru, puteți comanda lumânările printr-un email la luxobscura.candles@gmail.com.

Despre Forgotten Women

Forgotten Women a pornit de la un gol în cultura mea generală. Am realizat într-o zi că, dacă mi-ai fi pus un pistol la tâmplă, aș fi putut să-ți spun imediat 20-30 de nume de pictori. Pictorițe, însă, ți-aș fi putut spune una singură: Frida Kahlo. Cu siguranță au existat pictorițe și până la Frida, cum au existat și după ea.

Am decis nu doar că voi învăța despre ele și operele lor, ci că le voi povesti și altora. Iar cum poveștile pe care le scriu în ultima vreme sunt cu ceară, s-a născut o nouă colecție LUX OBSCURA. 😊

Am ales cinci pictorițe despre care n-am învățat la școală și în fața tablourilor cărora nu sunt cozi la marile muzee. Au fost însă la fel de talentate precum colegii lor bărbați, iar realizările lor artistice sunt cu atât mai spectaculoase cu cât au fost marginalizate ca femei, li s-a interzis accesul la școlile de artă sau, în cazul uneia, multe lucrări i-au fost atribuite unor bărbați.

Despre lumânări

Am vrut ca recipientele lumânărilor să fie și ele obiecte de colecție, așa că am ales ceramică produsă în România, mată (dar foarte fină), care duce cu gândul la un perete dintr-o galerie de artă.

Fiecare vas este decorat manual, printr-o tehnică inventată în Marea Britanie în secolul XVIII, și apoi ars în cuptor. Ca urmare a decorării manuale și a arderii în cuptor, pot exista mici imperfecțiuni, dar asta face fiecare vas unic. Sunt cele mai mari pahare pe care le-am avut până acum, tocmai pentru că am vrut ca aceste picturi să aibă spațiul pe care îl merită.

Un pahar din ceramică conține un sfert de kilogram de ceară pură din soia (cu un timp de ardere minim de 50 de ore) și parfumuri pe care le-am ales în funcție de subiectul picturii.

Sunt arse în cuptor la 800 de grade Celsius, așa că după terminarea lumânării le puteți spăla manual sau la mașina de spălat vase fără nicio problemă. Singura recomandare e să nu le curățați cu ceva abraziv (nici în interior, nici în exterior) pentru că riscați să afectați glazura mată a paharului.

După arderea lumânării vă puteți bucura de aceste vase ceramice speciale cum vreți voi: ca suport de creioane, de pensule de machiaj, ca bomboniere, ghiveci pentru zambile sau suculente, mini vază de flori, cană de ceai etc. Sper doar ca de fiecare dată când le veți privi să vă bucure ochii și să vă reamintească de propriul talent și de propria voastră forță.

Și încă ceva: toate lumânările vin împachetate pentru cadou, învelite în hârtie de mătase și apoi așezate într-o cutie albă, cu sigiliul Lux Obscura. Dacă le dăruiți, nu trebuie să mai faceți absolut nimic. 🎁

Lux Obscura înseamnă, în latină, lumina ascunsă/necunoscută. Prin acest mic proiect îmi doresc să aduc la lumină aceste ilustre ”necunoscute”, să le celebrez talentul și să vă ofer niște obiecte decorative care să vă aducă bucurie și parfum în case.

Acestea fiind spuse, haideți să facem cunoștință cu cele 5 staruri ale colecției Forgotten Women:

SOFONISBA ANGUISSOLA

Sofonisba Anguissola (1532-1625) a fost prima artistă din Renaștere care a devenit faimoasă pe plan internațional în timpul vieții ei.

S-a născut în familia modestă a unui nobil italian, dar talentul ei artistic (recunoscut și de Michelangelo) a propulsat-o la 26 de ani la curtea Regelui Filip al II-lea al Spaniei. Acolo a fost inițial profesoara de pictură a reginei Elisabeta de Valois, iar mai apoi a devenit pictorița oficială a curții regale. Multe dintre operele ei din acea perioadă n-au fost semnate și au fost atribuite până recent unor bărbați (procesul de atribuire a operelor ei continuă, dar este dificil și controversat).

Opera Sofonisbei a influențat generații întregi de pictori, printre care Rubens sau Caravaggio. Pe când era tânăr, pictorul Anthony van Dyck a vizitat-o în Italia și a spus ulterior că acea conversație l-a învățat mai mult despre pictură decât orice altă experiență din viața lui.

Succesul extraordinar al Sofonisbei a inspirat, motivat și a deschis calea către cariere artistice pentru un număr mare de femei.

Fun facts:

🖼️ Sofonisba și-a cunoscut iubirea vieții ei la 49 de ani și s-a căsătorit cu el la 52 de ani. Au trăit fericiți până la moartea ei, la 93 de ani, iar el a continuat s-o adore și s-o omagieze tot restul vieții.

🖼️ Pictorul american Charles Willson Peale și-a botezat fiica Sophonisba Angusciola, în onoarea ei.

🖼️ În 2017, un crater de pe Mercur a fost numit ”Anguissola”.

Capodopere: ”Partida de șah”, ”Bernardino Campi pictând-o pe Sofonisba Anguissola”, ”Elisabeta de Valois”, ”Autoportret la 78 de ani”

Puteți citi mai multe despre Sofonisba pe The Art Story, pe Wikipedia sau puteți urmări documentarul despre ea și alte pictorițe uitate din Renaștere.

”Sofonisba” (150 lei)

Partida de șah (1555)

Pentru lumânarea dedicată Sofonisbei am ales cea mai cunoscută lucrare a ei, ”Partida de șah”, realizată la 23 de ani. Pictura le prezintă pe trei dintre surorile ei jucând șah și a fost neobișnuită în epocă din mai multe motive, printre care combinația de haine formale și expresiile faciale informale ale fetelor, dar și cadrul familial în care au fost plasate (într-o perioadă când se preferau cadrele formale sau alegorice).

Puteți dărui o lumânare ”Sofonisba” unei surori sau unei prietene dragi sau o puteți face cadou cuiva care a făcut o pasiune pentru The Queen’s Gambit. 😀 Sau o puteți păstra pentru voi, să vă bucurați de această superbă operă de artă la voi pe birou sau pe noptieră.

Parfum

Ca parfum am ales o combinație dulce de pere, vanilie și miere, care să vă aducă aminte de copilărie și de atmosfera caldă și jovială din celebra pictură.

ARTEMISIA GENTILESCHI

O vizionară și o feministă avant la lettre, italianca Artemisia Gentileschi (1593-1653) este considerată una dintre cele mai talentate pictorițe din perioada barocă și una dintre cele mai importante artiste din toate timpurile.

Povestea Artemisiei avea toate premisele să fie una tragică. Orfană de mamă de la 12 ani, la 17 ani a fost violată de unul dintre colaboratorii tatălui ei. După ce acesta a refuzat să se căsătorească cu ea pentru a-i salva onoarea (cum se proceda în epocă), tatăl Artemisiei l-a dat în judecată. A urmat un proces care a durat 7 luni, în timpul căruia adolescenta a depus mărturie împotriva agresorului ei și a fost torturată, pentru ca judecătorul să se convingă că nu minte.

Această experiență traumatizantă i-a influențat din plin opera, multe dintre picturile ei având ca temă abuzul de putere sau violența. Cel mai probabil abordarea acestor teme a ajutat-o să-și proceseze trauma și să obțină un fel de vindecare.

Artemisia a depășit trauma violului și notorietatea nefericită de pe urma lui și a avut o carieră de succes, fiind prima femeie acceptată la prestigioasa Academia de Arte din Florența și având o clientelă internațională.

Ce este extraordinar la operele ei, în afară de dramatism, naturalism și utilizarea absolut fantastică a luminii și a umbrelor (căutați doar pictura ”Judith și servitoarea ei” și veți înțelege la ce mă refer), e modul în care prezintă femeile.

Timp de secole bărbații au pictat femeile ca obiecte sexuale, timide, sensibile, slabe. Artemisia, în schimb, le-a prezentat ca eroine puternice, curajoase și rebele, reușind astfel să le dea o putere care le-a fost refuzată până atunci.

Fun facts:

🖼️ Există aproximativ 75 de opere cunoscute ale Artemisiei Gentileschi și 94% dintre ele prezintă femei ca protagoniste sau egale ale bărbaților. Dacă nici ăsta nu e feminism, nu știu ce e.

🖼️ La o lună după încheierea procesului de viol, tatăl ei i-a aranjat o căsătorie cu un alt artist. Câțiva ani mai târziu, Artemisia s-a despărțit de soțul ei, devenind capul familiei. Bineînțeles, un astfel de lucru a fost nemaivăzut și nemaiauzit în epocă. #girlboss

Capodopere: ”Susanna și Bătrânii”, ”Danae”, ”Judith tăind capul lui Holofern”, ”Lucretia”, ”Cleopatra”.

Puteți citi mai multe despre Artemisia pe The Art Story sau pe Wikipedia. Exisă și un film despre ea, dar nu vi-l recomand pentru că transformă povestea reală a violului într-una de dragoste și mai mult o sexualizează decât s-o prezinte drept artista genială care a fost.

”Artemisia” (150 lei)

Venus și Cupidon (1625)

Deși le admir pentru forța și mesajul lor, n-am ales una dintre picturile ei grafice pentru lumânarea care-i poartă numele.

Am ales, în schimb, ”Venus și Cupidon” (sau ”Venus dormind”), ca pe o celebrare a corpului feminin, cu toate imperfecțiunile lui perfecte. În plus, am citit că Artemisia și-a folosit propriile trăsături pentru chipul lui Venus și îmi place să cred că această imagine idilică e simbolică pentru calmul și împăcarea la care a ajuns.

Puteți dărui o lumânare ”Artemisia” oricui apreciază arta sau v-o puteți face cadou vouă însevă pentru a vă aduce aminte de povestea Artemisiei Gentileschi și de propria forța interioară. După ardere, eu mi-o imaginez suport de pensule de machiaj pe masa de toaletă, but that’s just me. 🙂

Parfum

Rodie, cuișoare, piper roz, un parfum senzual și clasic. Pentru acelea/aceia dintre voi care ați cumpărat lumânări din colecția Crystals, este parfumul folosit pentru Nunc Aut Nunquam.

ÉLISABETH LOUISE VIGÉE LE BRUN

Pictorița franceză Élisabeth Louise Vigée Le Brun (1755 – 1842) a devenit cunoscută internațional într-o epocă în care era foarte greu să ai o carieră în arte, ca femeie.

A învățat să picteze de la tatăl ei, dar moartea acestuia, când ea avea 12 ani, precum și faptul că femeile nu erau acceptate să studieze arta în academii, a însemnat că Élisabeth a fost în cea mai mare măsură autodidactă. În pofida tuturor piedicilor, a devenit unul dintre cei mai cunoscuți artiști din Europa și a reușit să-și vândă lucrările cu sume mai mari decât orice alt pictor din epoca ei.

Pe când Élisabeth avea doar 23 de ani, tânăra Maria Antoaneta a chemat-o la curtea regală, să-i facă portretul. Aceasta s-a dovedit a fi șansa vieții ei: reginei i-a plăcut atât de mult rezultatul, precum și compania ei, încât Élisabeth a devenit, neoficial, portretista ei. A realizat de-a lungul anilor peste 30 de portrete ale Mariei Antoaneta și ale copiilor săi.

Chiar dacă pentru gusturile noastre picturile ei par tradiționale, pentru secolul XVIII multe dintre ele au fost considerate scandaloase, iar Élisabeth e cunoscută pentru că a spart tiparele genului portretistic. De exemplu zâmbetul cu gura întredeschisă și maniera relaxată în care își picta modelele au fost intens criticate inițial, ca apoi să fie admirate și copiate de alți artiști.

Apropierea ei de Maria Antoaneta și de familia regală i-a adus faimă, dar a și forțat-o să părăsească Franța, împreună cu fiica ei, Julie, în timpul Revoluției Franceze. A fost primită cu brațele deschise peste tot în Europa (Italia, Austria, Rusia), unde nobilii se înghesuiau să-i pozeze pentru portrete și a devenit membră a 10 academii de artă. A reușit să revină în Franța, în 1802.

Fun facts:

🖼️ Élisabeth a pictat peste 600 de portrete și 200 de peisaje.

🖼️ La 80 de ani și-a publicat memoriile – le puteți citi online și gratuit AICI.

🖼️ După moartea ei, arta ei a intrat într-un con de umbră, fiind readusă în atenția publicului abia în anii 1980. În prezent picturile ei se găsesc în cele mai prestigioase muzee din lume, de la Luvru la Hermitage și la Metropolitan Museum of Art, în New York.

Capodopere: ”Pacea aducând înapoi Abundența”, ”Autoportret cu o pălărie de paie”, ”Maria Antoaneta cu un trandafir”, ”Maria Antoaneta și copiii ei”, ”Autoportret cu fiica sa”.

Puteți citi mai multe despre Élisabeth pe The Art Story sau pe Wikipedia. Există, de asemenea, și o docudramă despre viața ei, ”Le fabuleux destin de Elisabeth Vigée Le Brun”, pe care îl puteți urmări gratuit pe dailymotion.

”Élisabeth” (150 lei)

Autoportret cu fiica ei (1789)

Pentru lumânarea ”Élisabeth” am ales acest autoportret intim și cald pe care pictorița și l-a făcut cu fiica ei, Julie.

O să râdeți, dar această imagine a creat un mic scandal în epocă (la fel ca un alt autoportret cu fiica ei, pictat cu 2 ani înainte) pentru simplul fapt că în el, pictorița zâmbește cu gura întredeschisă și i se văd dinții. Ceea ce, bineînțeles, contravenea convențiilor picturii tradiționale.

Nu doar contemporanii au criticat-o pentru aceste imagini. Scriitoarea Simone de Beauvoir a considerat-o narcisistă, scriind un secol mai târziu:

”Madame Vigée-Lebrun nu se satură niciodată să-și afișeze maternitatea zâmbitoare pe pânzele ei”.

Puteți dărui o lumânare ”Élisabeth” (cu un zâmbet larg, cum i-ar fi plăcut și autoarei 😉 ) mamei, bunicii, nașei, mătușii voastre etc. sau oricărei femei care s-ar regăsi în această imagine caldă și plină de afecțiune.

Parfum

Coacăze, vanilie, iris, o combinație absolut încântătoare și elegantă! Dacă ați cumpărat lumânarea Ama Te Ipsam din colecția Crystals, parfumul e o variantă și mai intensă a acestuia.

BERTHE MORISOT

Franțuzoaica Berthe Marie Pauline Morisot (1841 – 1895) este considerată cea mai importantă pictoriță impresionistă. Dacă nu ar fi fost femeie, azi ar fi la fel de cunoscută precum contemporanii săi Monet sau Renoir. Artista a și scris, de altfel, în jurnalul ei:

”Nu cred că a existat vreodată un bărbat care să trateze o femeie drept egala lui și asta e tot ce le cer, pentru că știu că sunt la fel de valoroasă ca ei”.

Berthe și-a cultivat talentul artistic încă din adolescență și a cunoscut succesul de timpuriu. La doar 23 de ani a fost acceptată să-și expună lucrările în cadrul prestigiosului Salon de la Paris. În 1874 a participat la prima expoziție impresionistă, alături de Monet, Cézanne, Renoir și Degas (fiind, de altfel, singura femeie din grup). A expus alături de impresioniști în 7 dintre cele 8 expoziții ale lor (singura la care a lipsit fiind cea în anul în care a născut).

Ca femeie, Morisot nu a avut acces în multe locuri frecventate de colegii ei impresioniști, mai ales în cele complet interzise unei femei de familie bună (cabarete, cafenele, baruri, bordeluri). A ales în schimb să prezinte în picturile ei viața domestică și intimă a femeilor, într-o manieră care, în mod ironic, nu era accesibilă colegilor ei bărbați.

Berthe a avut o prietenie strânsă cu Eugène Manet, căruia i-a servit și ca model. S-a căsătorit, de altfel, cu fratele mai mic al lui Manet, Édouard, care și-a sacrificat propriile ambiții artistice pentru a o susține în carieră. #HusbandGoals

Fun facts:

🖼️ Eugène Manet a pictat-o pe Berthe Morisot de 12 ori, ea fiind cel mai popular model al său.

🖼️ S-a zvonit că cei doi ar fi trăit o poveste de dragoste, dar că n-au putut avea o relație pentru că Manet era căsătorit când a cunoscut-o.

🖼️ În timpul vieții, Berthe a avut mai mult succes comercial decât contemporanii ei Monet, Sisley sau Renoir. Cu toate acestea, după moartea ei lumea artei (condusă de bărbați) i-a trecut cu vedere realizările.

Capodopere: ”Leagănul”, ”Parisul văzut de la Trocadero” /// ”Femeie la masa de toaletă”, ”Edouard Manet pe Insula Wight”.

Puteți citi mai multe despre Berthe pe The Art Story sau pe Wikipedia. Există și un film despre viața ei, Berthe Morisot. Ca și în cazul filmului despre Artemisia, și acesta pune accent mai mult pe presupusa atracție sexuală dintre Berthe și Eugène Manet și mai puțin pe talentul și munca ei.

“Berthe” (150 lei)

Lectura (1873)

Pentru lumânarea ”Berthe” am ales pictura intitulată ”Lectura”, cu care a participat, de altfel, la prima expoziție impresionistă, în 1874. Drept model pentru această imagine i-a servit sora ei mai mică, Edma.

Este pictura mea preferată a lui Berthe – îmi plac prospețimea și delicatețea pe care o emană și ador modul în care Edma este cufundată în lectură și nu observă umbrela care s-a răsturnat în dreapta ei.

Puteți dărui lumânarea ”Berthe” oricărei iubitoare de lectură sau o puteți pune la loc de cinste pe birou sau pe un raft din bibliotecă. Personal, după arderea lumânării am de gând s-o transform în suport de creioane. 😀

Parfum

Am ales o combinația de neroli, zmeură și iasomie pentru această lumânare datorită parfumului său fresh, dar seducător și floral.

GEORGIA O’KEEFFE

Considerată ”mama modernismului american”, pictorița Georgia Totto O’Keeffe (1887 – 1986) este unul dintre cele mai importanți artiști ai secolului XX. A devenit faimoasă prin picturile ei abstracte, care reprezintă flori de mari dimensiuni (văzute îndeaproape, ca printr-o lupă), clădiri newyorkeze și peisaje mexicane.

În mentalul colectiv există preconcepția că picturile ei florale ar fi metafore pentru organele genitale feminine. Georgia a respins vehement această idee toată cariera ei, explicând că intenția ei a fost de a abstractiza lumea naturală și de a captura, astfel, emoția obiectelor.

A fost căsătorită cu fotograful și galeristul Alfred Stieglitz, care i-a promovat cariera, dar cu care a avut o relație tumultoasă și nefericită. Aventurile lui extraconjugale au făcut-o pe artistă să sufere de depresie și să se spitalizeze timp de 2 luni, în urma unei căderi nervoase. După acest incident s-a mutat în New Mexico, unde și-a regăsit liniștea și a continuat să picteze până la finalul vieții.

Fun facts:

🖼️ De-a lungul vieții, Georgia a refuzat să participe la expoziții dedicate exclusiv femeilor, dorindu-și să fie definită simplu, ca ”artist”.

🖼️ La 86 de ani și-a angajat un asistent de 27 de ani care să o ajute și să aibă grijă de ea. Acesta, de meserie olar, a învățat-o să lucreze cu lut și a ajutat-o să-și scrie autobiografia. La moartea ei, i-a lăsat acestuia averea ei de 76 de milioane de dolari (fapt contestat, bineînțeles, de familia artistei).

🖼️ În 2014, lucrarea ei ”Jimson Weed/White Flower No. 1” s-a vândut în cadrul unei licitații cu 44.4 milioane de dolari, devenind astfel cea mai scumpă operă de artă realizată de o femeie.

Capodopere: ”Jimson Weed”, ”Black Iris”, ”Lake George”, ”Cow’s Skull: Red, White and Blue”.

Puteți citi mai multe despre Georgia pe The Art Story, pe Wikipedia sau puteți urmări filmul despre viața ei.

”Georgia” (150 lei)

Reflecția lacului George (1921)

Pentru lumânarea ”Georgia” am ales această pictură cu lacul George, pentru serenitatea pe care o inspiră, dar și pentru legătura puternică dintre acest loc și viața ei profesională și personală.

Între 1918 și 1934, Georgia și-a petrecut cea mai mare parte a anului pe proprietatea soțului ei, de lângă lacul George. În acest timp a creat peste 200 de picturi, schițe și pasteluri și a realizat câteva dintre cele mai revoluționare opere ale ei. Perioada petrecută la lacul George este considerată, de altfel, cea mai prolifică din întreaga ei carieră.

”Aș vrea să vezi locul ăsta”, i-a scris ea odată unei prietene, ”e ceva atât de perfect la munți și la lac și la copaci”.

Puteți dărui, așadar, lumânarea ”Georgia” oricui are nevoie de puțină inspirație. Sau o puteți păstra pentru voi, să vă ofere liniște și bucurie vizuală.

Parfum

Pentru această lumânare am ales o combinație inedită de lime, busuioc și mandarine, la fel de surprinzătoare olfactiv pe cât de surprinzătoare e opera Georgiei O’Keeffe.

***

Dacă vă doriți una, două sau mai multe lumânări (pentru voi sau să le faceți cadou), le puteți comanda printr-un email la luxobscura.candles@gmail.com. Ca de obicei, minunatele fotografii îi aparțin lui Octavian Ioniță.

Le mulțumesc surorilor mele, Lia și Yvonna și viitorului meu cumnat, Robert, pentru ajutorul lor neprețuit. Ca și până acum, Yvonna vă va răspunde la mailuri, iar Lia se va asigură că lumânările ajung în siguranță la voi.

Îi mai mulțumesc jumătății mele pentru tot sprijinul fizic, psihic și emoțional. 🦎

Și nu în ultimul rând vă mulțumesc vouă, tuturor celor care ați comandat lumânări, ați dat share, ați postat stories sau mi-ați scris. Fără susținerea voastră acest proiect de suflet nu ar exista. ❤️

Puteți urmări aventura lumânărilor Lux Obscura pe Facebook și Instagram.