‘Lifespiration’ este o serie de trei articole despre femei pe care le admir și care mă motivează să fac și să fiu mai mult.

La invitația celor de la Answear.ro, (care au creat, de altfel, termenul de ”lifespiration”) vreau să vă fac cunoștință cu trei femei obișnuite, care realizează însă lucruri extraordinare. Protagonistele acestei serii nu sunt vedete și nu au milioane de fani, dar fiecare luptă, în felul ei, pentru o lume mai bună, mai empatică, mai tolerantă.

***

În 2017, Cristina Tacaciu a creat un grup de Facebook dedicat îngrijirii tenului și unui brand internațional de dermatocosmetice. De atunci și până acum a ajutat mii de femei cu probleme dermatologice să se privească fericite în oglindă. Anul acesta a demisionat de la job pentru a-și dedica tot timpul curatorierii respectivului grup, care a ajuns la peste 213.000 de membri.

Aceasta este o poveste despre cum îți poți transforma pasiunea în job full-time, atât timp cât ești dispus să muncești, să fii dedicat 100% și să-ți respecți cu abnegație valorile.

Am auzit prima dată numele ”Cristina Tacaciu” în mai 2020. Tocmai postasem pe Instagram o fotografie cu un produs de îngrijire a pielii ieftin, dar foarte eficient în cazul meu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Ina Țăranu-Hofnăr (@inoza.ro)

Fetele au început să menționeze în comentarii termeni de care nu mai auzisem niciodată: ”buffet”, ”arbutin”, ”resveratrol”, ”azelaic”. Mă simțeam ca și cum mă teleportasem din greșeală în plin curs de Dermatofarmacie și Cosmetologie la Facultatea de Farmacie. Am întrebat, de altfel, de ce toată lumea părea doctorand în farmacologie și eu rămăsesem singura cu ciungă în păr, din ultima bancă.

Atunci am auzit pentru prima dată de grupul de FacebookThe Ordinary/Grupul fanilor din Romania (Ingrijirea pielii e o prioritate)”. Mai multe fete au scris că au învățat de pe grup cum să-și creeze o rutină corectă de îngrijire a tenului și care sunt produsele sănătoase.

M-a intrigat acest grup atât de lăudat, dar nu cât m-au intrigat mesajele primite în privat despre administratoarea grupului, Cristina Tacaciu. Am aflat, astfel, că este ”o adevărată Nazi”, că e ”cam hardcore și are un ton foarte ferm, uneori greu de tolerat”, că ”se crede general în armată, așa pune lumea la punct”.

M-am alăturat și eu grupului și, după câteva zile, eram de acord cu mesajele primite atunci, în privat. Membrele grupului puneau întrebări de bun simț (credeam eu) iar această Cristina le răspundea tăios că există deja răspunsuri la nelămuririle respective și le trimitea către diferite secțiuni ale grupului. Ce-i drept, nu văzusem în viața mea grup de Facebook mai bine structurat sau mai plin de informații susținute de dovezi științifice – era o adevărată enciclopedie de skincare și nu numai.

După o lună pe grup, timp în care citisem atentă diferitele subiecte și secțiuni ale grupului, întrebările nou-venitelor au început să mi se pară și mie ușor iritante. Mă gândeam că toate informațiile erau deja acolo, trebuiau doar să dea câteva click-uri sau uneori chiar un simplu scroll, să le găsească. Dacă eu am putut, ele de ce nu puteau? Dintr-o dată, Cristina nu mi se mai părea ”tăioasă”, ci pur și simplu cineva care nu vrea să stea 24/24 de ore online, răspunzând acelorași întrebări, la infinit.

După un an și jumătate de când sunt membră a grupului, Cristina, cu tot cu ocazionalele ei răbufniri, mi se pare o sfântă. Nu știu dacă vreuna dintre biserici ar canoniza-o pentru răbdarea infinită de care dă dovadă, dar eu aș susține acest demers. 😂

Imaginați-vă zeci, sute de oameni care vă întreabă în fiecare zi: ”Cât face 2 + 2?”. Poate că la început le-ați răspunde, oră de oră, zi de zi: ”Patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru, patru”. După o perioadă, însă, vă garantez că v-ați lua câmpii.

Cristina nu doar că nu și-a luat câmpii în fața șuvoiului neîntrerupt de întrebări, nelămuriri, solicitări etc. (deși 99% dintre ele ar găsi toate răspunsurile pe grup), ci continuă să răspundă la întrebări la care a mai răspuns de sute sau mii de ori. Că uneori răspunde cu fermitate ține de faptul că, pentru a-și proteja timpul și sănătatea psihică, a învățat să pună limite sănătoase.

Îi spun despre imaginea pe care o au unii despre ea, de persoană bossy, autoritară, control freak. Râde:

”În viața reală eu sunt clovnul grupului, persoana care se împiedică pe drum drept. Sunt prietena aia aiurită, spontană, care face glume deocheate sau nelalocul lor.”

Răspunsul ei mă face să realizez că, încă de la început, Cristina a tratat grupul cu seriozitatea cu care ai trata un job. E conștientă de modul în care este uneori percepută? Cu siguranță. Dar n-a creat acest grup ca un spațiu de socializare, în care să-și lase personalitatea să strălucească. L-a creat să popularizeze informații validate științific despre îngrijirea tenului și a pielii, în general. L-a creat să educe femeile și bărbații, să le ofere un spațiu în care să ceară opinii și să transmită informații.

Am stat de vorbă cu Cristina pentru a descoperi persoana din spatele grupului de Facebook despre care mii de femei spun că le-a schimbat viața (și ale cărei recomandări le urmez și eu cu sfințenie în rutina de îngrijire a pielii).

În 2011 ți-ai făcut un blog unde postai review-uri de produse cosmetice și de îngrijire. Când ai descoperit că ai o pasiune pentru acest domeniu?

Știu că o să ți se pară siropos, dar bunica mea a lucrat 30 de ani într-o farmacie și, fără să-mi dau seama, citirea etichetelor produselor a devenit hobby pentru mine, încă de mică. S-a îmbinat armonios cu nevoia mea de cunoaștere și curiozitatea de care am dat dovadă mereu. Cred că și facultatea de psihologie pe care am urmat-o mi-a validat nevoia de self-care și de răsfăț.

Cristina și cățelușa ei, Lili

Cum ai decis să pui bazele grupului de Facebook dedicat brandului de skincare The Ordinary?

Am fost câteva luni bune administratoarea grupul internațional The Ordinary (TO). Am citit, am ales câteva produse TO, am început să le testez și, între timp, am realizat că nu există materiale în limba română despre aceste produse, doar câteva recenzii.

Cât despre cum îți formezi o rutină, cum integrezi în rutină ingredientele active din dermatocosmetice sau medicamentoase, cum protejezi pielea de riduri și pete etc. nici nu mai spun… În afară de blogul Pasagerei, pe care orice împătimit de skincare îl cunoaște, nu există nicio platformă închegată, constantă și dedicată popularizării științei îngrijirii pielii. Așa că am creat grupul TO România, în iulie 2017.

Cât timp îți ocupa moderarea și postarea de informații pe grup, la început?

La fel de mult ca acum, pentru că la început, când nu erau atâția membri pe grup, îmi permiteam să stau la discuții mult mai lungi. Acum focusul meu este pe recenzii, pe articole informative și educative, pe live-uri cu medici și clinici de specialitate. La început dedicam câteva ore zilnic. Acum se întâmplă deseori să lucrez 6-8 ore pe zi, deci e un job full time.

Păi și mai ai timp de un alt job, având în vedere cât timp dedici grupului?

Nu. Timp de 4 ani am avut 2 joburi în paralel: cel corporate și administrarea grupului. Așa am ajuns la un burnout de toată frumusețea. Nu recomand. (râde)

În august anul acesta m-am simțit safe să-mi dau demisia, să mă dedic 100% grupului și să mă întrețin din parteneriatele cu diverse branduri. Am decis să-mi asum riscul ăsta un an, doi, să vedem ce iese. Lumea corporatistă te primește oricând înapoi, cu brațele deschise.

Grupul mai are patru moderatoare, în afară de tine. Cum le-ai ales?

Grupul s-a mărit rapid, aveam sute de cereri săptămânale, ba chiar am avut săptămâni cu peste 1000 de cereri.

Alegerea moderatoarelor (Andreea, Alina, Gina și Larisa) a fost ușoară: erau active pe grup, își aduceau contribuția în comentarii, redactau recenzii etc. Între timp m-am apropiat atât de mult de ele încât au devenit administratori cu drepturi depline. Am încredere 100% să las grupul pe mâna lor, pentru că fără ele nu ar exista. (zâmbește)

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Strelițov Gina Ionela (@gina_strely)

Gina Strelițov, una dintre moderatoarele grupului

Multe membre ale grupului au postat povești de succes (vindecare de acnee după ani de chinuri), care au avut loc datorită sfaturilor tale. Există vreun caz care te-a impresionat, în mod deosebit?

Într-adevăr, există sute de astfel de povești și succesul li se datorează 100% lor, o spun fără falsă modestie. Omul care ia informația, o citește, o aplică, are răbdare, observă, reia procesul când greșește, aplică SPF corect etc., omul acela e eroul, merită laudele; lui sau ei i se datorează succesul. Și medicului estetician, în multe cazuri. (zâmbește)

Câteva dintre numeroasele povești de succes de pe grup

Îmi vine în minte cazul unei mame cu un băiat de 17 ani, care primise sfaturi foarte contradictorii de la medicii dermatologi pe care îi consultase. Ba chiar de la ultimul a venit cu o veste extrem de neliniștitoare pentru mine: și anume că SPF-ul provoacă cancer și să nu-l folosească, deși pacientului i se prescriseseră câteva tratamente medicamentoase fotosensibilizante.

Mama acelui băiat a trebuit, pe de-o parte, să își învingă propriile frici și angoase cu privire la boala copilului ei și, pe de alta, să îl convingă să adere la tratament și să sufere alături de el din cauza desfigurării cauzate de acnee (băiatul avea o acnee extrem de agresivă, extinsă, nodulo-chistică, care a cedat doar la tratament oral și topic).

Într-un final, mama a avut încredere să îi cumpere copilului produse fără parfum și alți iritanți, produse blânde, inclusiv SPF, iar în 6 luni de zile am fost efectiv șocată să văd progresul. Nu numai că acneea se vindecase, dar pentru că băiatul folosise SPF și nu a mai mers la extracții dureroase, nu i-au rămas nici semne post acneice atât de evidente.

Acum, la aproape un an după, copilul a mai făcut câteva ședințe de peeling chimic la estetician (și nu, nu a renunțat la SPF) și fața lui arată ca și cum n-ar fi avut acnee niciodată. Este o poveste de succes de care îmi aduc aminte cu foarte mare drag.

Pe grup nu popularizezi doar informații științifice legate de îngrijirea pielii, ci și de operații estetice.

Ai postat, de altfel, povestea operației tale de micșorare a stomacului, iar apoi fotografii de tip before & after cu rezultatele operațiilor de abdominoplastie și de lifting mamar.

Cât de ușor sau de greu ți-a fost să te expui în fața a sute de mii de oameni și cu ce gând ai făcut-o?

Sunt o persoană emotivă, dar am lucrat la managementul emoțiilor, în psihoterapie. By the way, recomand din suflet tuturor psihoterapia. (zâmbește)

În trecut mi-ar fi fost mult mai greu, dar în urma acestor decizii majore, cu implicații multiple (operația de micșorare a stomacului, abdominoplastia, liftingul mamar, n.red.), am căpătat curaj și încredere în mine. Și astfel am postat și despre aceste operații “controversate”.

Revin la același motiv: nu există suficiente informații în limba română pe aceste teme. Și omul trebuie să se informeze și să fie informat corect și complet, pentru că e vorba de sănătatea și de banii lui.

Postările mele sunt educaționale și informative și, pentru că sunt atât de departe de perfecțiunea iluzorie vândută pe socială media, nu am reticențe în a-i taxa pe cei care aruncă cu ”venin”, cu acuzații nejustificate și cu critici nefondate.

Transparența de care am dat dovadă, atât sub formă de text cât și video/foto, e suficientă să facă membrii grupului să înțeleagă scopul acelor postări. Ia de acolo ce te ajută și du-te mai departe pe drumul tău.

Cristina, înainte și după operația de micșorare a stomacului

Ești absolventă de psihologie și în ultimul timp ai abordat pe grup problema sănătății mintale. De ce ai decis să faci acest lucru?

​​Am abordat mereu acest aspect, însă cu precădere în ultima vreme, deoarece am devenit tot mai conștientă de puterea grupului. Am realizat cât de departe ajung mesajele de pe grup, chiar dacă la postări nu apar sute de comentarii.

Mie mi-a fost greu să găsesc sprijin, uneori, atunci când aveam episoade depresive sau anxioase. Și dacă prin postările dedicate sănătății mintale eu și colegele mele reușim să-i susținem și să-i ajutăm pe alții în călătoria lor, atunci cu atât mai mult trebuie să mă ocup de acest aspect. Există loc pe grup și de creme și de suflet, știi cum zic? (zâmbește)

Care a fost feedback-ul primit apropo de postările despre sănătate psihică?

Foarte pozitiv, multe reacții, multe comentarii, multe povești de curaj împărtășite. Lucru care nu face decât să îmi confirme că oamenii vor și au nevoie de așa ceva.

Un grup atât de mare vine la pachet și cu multă critică. Am văzut din postările tale că uneori e vorba și de amenințări grave. Cum le faci față?

O să fiu sinceră și o să îți spun că nu am gestionat mereu prea bine momentele de stres. Îmi asum faptul că nu o dată s-a întâmplat să nu îmi măsor cuvintele, să fiu prea agresivă în exprimare, să îmi vărs frustrarea în interacțiunile mele online. Însă cu ajutorul psihoterapiei cred că am reușit să ameliorez semnificativ această problemă, atât în viață personală, cât și pe grup.

Mi-am dat seama că îmi face foarte mult rău să mă angajez în discuții contradictorii, să pun la suflet, să mă enervez repede…. Aveam deseori atacuri de panică în urma acestor conflicte.

În terapie am învățat cum să-mi gestionez mai bine emoțiile, cum să pun limite sănătoase în interacțiunile mele de pe grup și cum să prioritizez ce este cu adevărat important pentru mine: să transmit informații validate științific – fie că e vorba de dermatocosmetice, de sport, nutriție, psihologie, operații de chirurgie plastică sau estetică. Am devenit mult mai confortabilă în pielea mea și mottoul meu a devenit, cum ziceam și mai devreme: ia ce îți e de ajutor și mergi mai departe în călătoria ta.

Cristina în vacanță

Ai educat peste 200.000 de oameni cu privire la o rutină corectă a îngrijirii pielii, la pericolele cancerului de piele, la ingredientele produselor dermatologice etc. Ești conștientă de schimbarea pe care ai adus-o în viețile lor?

Am devenit mai conștientă de impactul grupului acum, pe perioada pandemiei. La început, în timpul lockdown-ului, am fost forțați practic să interacționăm exclusiv online. Atunci am văzut cât de mult se implică membrii în cauze caritabile și cât de mult se implică medicii care apreciază grupul.

Anul acesta, în timpul întâlnirilor live cu membrii grupului, am putut să simt pe pielea mea aprecierea lor. Nu o dată s-a lăsat cu lacrimi de bucurie, de curaj, de vulnerabilitate. Și dacă tot am menționat vulnerabilitatea, permite-mi să fac o recomandare de lectură: Brene Brown – ”Curajul de a fi vulnerabil”.

Cristina și o invitată, într-unul dintre numeroasele interviuri live de pe grup

În prezent ești masterandă în cadrul Facultății de Medicină și Farmacie Cluj, la specialitatea Cosmetologie și Formulare Cosmetică. De ce ai luat această decizie?

Am luat decizia aceasta în primul rând dintr-un motiv etic, ca să zic așa. Îmi doresc să fiu certificată profesional, pentru că eu promovez integritatea, transparența și demersul științific și dacă eu nu am această certificare profesională, cum pot pretinde că ce promovez este ok?

În plus, un astfel de master încununează o pasiune veche de mai bine de 10 ani și îmi oferă posibilitatea să mă implic într-o arie vastă de domenii de activitate ce țin de sănătatea și îngrijirea pielii.

Când eram în facultate, aveam colegi mai mari cu 10-15 ani și mă gândeam: ”Wow, ce greu e să trebuiască să te reprofilezi, la vârsta aceea…”. E bine, sunt la vârsta aceea și mă bucur enorm că am șansa să mă reprofilez. Este o șansă și o binecuvântare la care nu au acces toți cei ce-și doresc.

Ce planuri de viitor ai pentru comunitatea ta?

Pe scurt: cât mai multe întâlniri live. Workshop-uri, sesiuni educative, sesiuni demonstrative. Vreau să le arăt oamenilor că vocea lor contează și vreau să le arăt brandurilor că existăm, că suntem tot mai vocali, că suntem tot mai mulți și că mirajul social media rămâne pe social media. Noi suntem oameni reali, în carne și oase, și merităm cele mai bune și mai testate/validate produse.

***

Acest articol este susținut de Answear.ro și face parte din campania ”Lifespiration Starts Here”, prin care brandul vrea să scoată în față femeile puternice și inspiraționale din jurul nostru.

Femei care poate nu apar în presă și nu sunt mediatizate, dar care demonstrează în fiecare zi, oricâte dificultăți ar avea, că pot duce vieți frumoase și împlinite. Femei conștiente de propria valoare, femei pasionate, femei care pun lumea în mișcare.

M-aș bucura să împărtășiți și voi în comentarii eroinele voastre personale (femeile din viața voastră, fie că sunt mama, bunica, sora, colega, prietena cea mai bună sau o persoană pe care o urmăriți online) și să-mi spuneți de ce le admirați.

CONCURS

Cei de la Answear organizează și un simpatic concurs de creație vizuală.

Fotografiați sau filmați sursa voastră de inspirație, postați-o pe Instagram (nu uitați să adăugați #lifespirationstartshere și să dați tag @answear_ro) până pe 30 noiembrie și puteți câștiga unul dintre cele 8 premii:

🤩 5000 de lei de cheltuit cum și unde vreți voi
🤩 2 vouchere de 500 de lei pentru cumpărături pe Answear.ro
🤩 5 vouchere de câte 200 de lei pentru cumpărături pe Answear.ro

Succes! 😊