O prietenă mi-a trimis zilele trecute un link cât trei dușuri reci. Îl împărtășesc și cu voi, în speranța în care, dacă se mai recunoaște cineva în situația respectivă, să schimbe ceva.

***

– Asta ești tu! mi-a scris o prietenă pe Instagram, trimițându-mi un reel.

Am dat click amuzată, așteptându-mă să fie ceva despre o persoană clumsy, socially awkward sau care mănâncă o cantitate obscenă de zahăr (ultimul meu record personal este de 2,4 kg de jeleuri în 2 săptămâni. Da, regret. Nu, din păcate nu glumesc).

Iată și filmulețul:

Textul spune așa:

”Dacă nu vorbești în mod activ despre produsul sau serviciul tău și cum pot cumpăra oamenii de la tine…

Ai un hobby scump, nu un business.”

Am lăsat filmulețul să tot meargă în loop câteva minute.

Ultima dată când am postat pe pagina Lux Obscura a fost în mai. Am făcut restock la colecția Forgotten Women luna trecută, special pentru Crăciun, dar nu știu de ce, nu am postat nimic în social media până azi.

Sigur, au fost oameni care în tot timpul ăsta mi-au scris să mă întrebe dacă mai am/fac lumânări și mi-au comandat produse. Doar că într-o piață cu zeci (sute?) de branduri de lumânări, oricât de special l-aș considera eu pe al meu, un astfel de gest e sinucidere comercială.

Doar 2 dintre mesajele pe care le-am primit în ultimele săptămâni de la două cititoare/cliente minunate.

și

Pe pagina Not Your Momma’s Pearls am postat ultima dată în august. Tot așa, în ultimele luni am făcut mai multe modele de coliere, unele personalizate, dar n-am mai postat nimic. M-am gândit că am vorbit în primăvară despre acest proiect, lumea știe de el, așa că dacă vor să comande, vor comanda. Că nu are rost să îi obosesc/plictisesc eu cu postări.

Doar că, ce să vezi, lumea nu știe dacă mai activezi, atât timp cât tu nu dai semne de viață (see below).

și

Nu îmi plâng de milă. Știu că trebuie să fii a special kind of stupid ca să creezi produse artizanale, în care crezi și în care pui suflet și foarte mult timp/energie, dar apoi să-ți fie rușine (pentru că da, asta simt) să vorbești despre ele. Să le ții pe rafturi și să ai dulăpioare pline cu materie primă.

Cred că o parte din rușinea pe care o simt vine din sindromul impostorului. Am făcut peste 1000 de lumânări și peste 100 de coliere (între timp și brățări), am primit o grămadă de apreciere și de dragoste pentru ele și tot mă consider o impostoare. Ce treabă are o jurnalistă/scriitoare cu zona asta de artizanat? continui să aud vocea din mintea mea.

O altă parte din rușine vine din ideea că a-ți lăuda/a tot vorbi despre produsele pe care le creezi e de prost gust, că plictisești lumea. Da, v-am spus, sunt a special kind of stupid.

Mi-e clar că eu și spiritul antreprenorial suntem două drepte paralele. Nu cred că o să ajung niciodată să gândesc ca un antreprenor, în termen de profit, de exemplu, pentru că am alt profil psihologic. Dar aș vrea măcar să învăț cum să nu mă mai autosabotez în halul ăsta.

Închei textul de azi cu promisiunea (față de voi, dar mai ales față de mine) de a fi mai activă de acum încolo pe paginile hobby-urilor mele scumpe. =))

Și vă mulțumesc tare mult pentru răbdare și pentru că, în pofida firii mele amețite, îmi iubiți și îmi comandați și recomandați creațiile. ❤️