În epoca digitală e mai ușor ca niciodată să câștigi bani din confortul propriei locuințe, fie că ești freelancer, în concediu de maternitate, studentă sau, pur și simplu, cauți un venit suplimentar. Azi îți prezint tot ce trebuie să știi pentru a deveni asistentă personală virtuală, plus un interviu cu cineva care a avut acest job timp de doi ani.

Dacă ești o persoană organizată, știi limba engleză și ai câteva ore pe zi în care ești dispusă să renunți la Netflix, poți câștiga bani ca asistentă personală virtuală fără să-ți părăsești sufrageria (sau chiar canapeaua).

Ce este o asistentă personală virtuală?

O mai țineți minte pe Andy, asistenta personală a nemilosului redactor-șef din ”The Devil Wears Prada”? Ei bine, dacă o mutați pe Andy în alt oraș față de șefa ei, dați la o parte glamour-ul job-ului și înlocuiți evenimentele mondene cu schimburi seci de email-uri și prezența la ședințe foto stylish cu tabeluri în Excel, obțineți job description-ul unei asistente personale virtuale.

O asistentă personală virtuală este, practic, o asistentă personală care lucrează de acasă (sau din cafeneaua preferată) și ajută companii sau persoane foarte ocupate să-și organizeze timpul, ideile, călătoriile sau afacerile.

Ce face o asistentă personală virtuală?

Sarcinile unei asistente personale virtuale includ deseori task-uri pentru care nu ai nevoie de nicio pregătire: managementul email-urilor sau al calendarului personal al cuiva, programarea de întâlniri, organizarea unei călătorii, completarea de baze de date, research pe diverse teme etc.

Există, însă, și persoane sau companii care au nevoie de asistență specializată din partea unei asistente personale virtuale, cum ar fi gestionarea conturilor de social media (Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest etc), copywriting, editare foto, video sau audio, web design sau graphic design, transcrierea de înregistrări audio, editare de texte, project management, programare, contabilitate etc.

Cât câștigă o asistentă personală virtuală?

Ca în orice alt domeniu, răspunsul depinde de abilitățile tale și de ce fel de servicii oferi. Sarcini ca data entry (introducerea de date într-o bază de date) sau transcrierea de documente PDF scanate în documente Word îți poate aduce între 5 și 15 dolari pe oră, dar dacă ai skill-uri de specialitate (social media management, editare, copywriting etc.), poți câștiga și peste 100 de dolari pe oră. Tu îți setezi singură tariful, așa că deții controlul asupra sumei pe care o câștigi.

Ca să-ți faci o idee, am făcut print screen-ul de mai jos de pe site-ul Upwork (cel mai cunoscut site din lume pentru angajarea de freelanceri) cu ce tarife percep asistenții virtuali personali. După cum vezi, cei mai mulți asistenți virtuali sunt cei nespecializați, care cer 10 dolari pe oră sau mai puțin, în timp ce persoanele care cer 60-100 de dolari sau mai mult pe oră sunt cele mai puțin numeroase.

Unde găsești job-uri de asistente personale virtuale?

Upwork

Cum am scris și mai sus, Upwork e cea mai mare piață online de freelanceri din lume. În momentul ăsta, pe Upwork sunt peste 6000 de oferte de job-uri ca asistenți personali virtuali și peste 69.000 de asistenți virtuali care își oferă serviciile. Nu te costă nimic să-ți faci un profil pe Upwork, dar site-ul îți ia 10% din tot ce câștigi.

Time Etc

Dacă ai cel puțin 2-3 ani de experiență în orice job administrativ, o opțiune mai bună e site-ul Time Etc. Aici nu doar că primești ajutor și instrucțiuni înainte de a începe să lucrezi, dar tariful minim pe oră e de 11 dolari (și site-ul nu-ți percepe comision).

Fancy Hands

O platformă excelentă dacă ești la început de drum și nu știi încă dacă ți-ar plăcea acest job. Pe Fancy Hands nu sunt postate proiecte, ci doar sarcini punctuale, la care toți asistenții virtuali au acces concomitent. Practic, obții o sarcină pe principiul primul venit, primul servit. Ești plătită per sarcină, între 3 și 7 dolari, și fiecare sarcină îți ia aproximativ 15-20 de minute.

Alte site-uri unde mai poți găsi cereri de asistente personale virtuale sunt Zirtual, Freelancer, PeoplePerHour sau Hire My Mom (strict pentru mame).

Trei reguli de aur la început de drum ca asistentă virtuală

Înainte de a-ți da demisia de la job (pe care îl urăști în secret) pentru a-ți organiza timpul cum vrei și a deveni o asistentă personală virtuală, asigură-te că ai bani puși deoparte pentru cel puțin 6 luni. Până îți creezi un portofoliu de clienți și o reputație pe piață durează ceva și riști să ajungi să lucrezi multe ore pe zi pentru tarife foarte mici doar ca să-ți plătești chiria.

Primul lucru pe care trebuie să te concentrezi atunci când îți faci un cont de asistentă personală virtuală este să obții cât mai multe review-uri de 5 stele (majoritatea angajatorilor preferă, evident, persoane cu review-uri cât mai bune). Nu-ți propune să ai un tarif orar cât mai mare, sau riști să pierzi clienți din cauza lipsei de experiență. Cea mai sigură cale de a ajunge printre cele mai bine plătite asistente personale virtuale este să aduni cât mai multe review-uri maxime.

Nu în ultimul rând, fii realistă în legătură cu skill-urile și competențele tale. Nu accepta job-uri pentru care nu ai suficientă experiență sau expertiză doar pentru că sunt bine plătite. Riscul e să primești un review mic, care îți va da peste cap review-ul general și te va face să pierzi oportunități.

Interviu cu o fostă asistentă personală virtuală

Personal, am aflat despre acest tip de job de la prietena mea, Alice, care a lucrat ca asistentă personală virtuală pe Elance (actualul Upwork) între 2012 și 2014. Am rugat-o, mai jos, să-mi răspundă la câteva întrebări.

Cum ai ajuns asistentă virtuală?

Un prieten bun ajunsese să facă asta full time prin Elance [actualul Upwork, n.red]. Totul a plecat de la situația în care eu aveam nevoie de bani, iar el avea nevoie de un coleg care să îl ajute cu task-urile pentru care nu-i mai rămânea timp. Așa am ajuns ca mai apoi să caute joburi pe care ajungeam să le lucrez eu în totalitate.

Care erau sarcinile tale zilnice?

Joburile variau. Ideea era aceeași: cauți contacte, trimiți email-uri cu oferte, colectezi informație despre potențialii colaboratori ai angajatorilor, faci research pe diverse teme, redenumești fișiere, completezi liste de Excel, cauți prețurile de la berea din te miri ce insulă exotică și tot felul de alte din astea. Pe scurt, te ocupi de ce nimeni altcineva cu bani și cu puțin timp nu ar sta să facă.

Câte ore lucrai pe zi?

De la 3 ore la 8-12, uneori. Varia în funcție de jobul/joburile pe care le aveam în perioada respectivă. Uneori se suprapuneau, alteori nu.

Cât câștigai pe oră?

Oh, undeva la 4 dolari pe oră, în medie.

Ce nu-ți plăcea la acest job?

Lucrai mecanic, te transformai într-un roboțel. Erau dăți când trebuia să faci aceeași comandă de copy-paste câteva ore bune. Nu e plăcut și confortabil din punct de vedere mental.

Ce-ți plăcea cel mai mult?

Că aveam o variantă de a câștiga bani la momentul respectiv. Nu cred că îmi plăcea ceva foarte tare pe atunci. Acum, sincer, am dăți când mă gândesc cu nostalgie, pentru că simt nevoia de a face și lucruri mecanice când obosesc prea mult.

Care sunt calitățile de care ai nevoie să fii o bună asistentă virtuală?

Mereu la datorie și mereu atentă, mai ales prin platformele de genul acela, unde conta fiecare mișcare greșită.

Ce ai recomanda cuiva care vrea să încerce acest job?

Trebuie să ai foarte multă răbdare, dar e un proces care te face să înțelegi importanța banilor și a efortului pe care îl depui pentru fiecare leu. Eu am avut norocul că nu a trebuit să trec prin tot procesul de a construi un cont cu un rating foarte bun (tipul a ajuns, într-un final, chiar să lucreze pentru platforma respectivă) – știu că asta e cea mai grea parte în genul acesta de activitate.

***

Sper că v-au fost de folos informațiile pe care le-am strâns în acest articol și sunt curioasă ce părere aveți despre acest job. Sună interesant, l-ați încerca? Vă aștept cu păreri în comentarii. 🙂