Sunt extrem de competitiva. Uneori prea competitiva pentru binele meu. Si nimic nu ma motiveaza mai mult decat ceea ce as numi „esec”, daca as crede in existenta acestui concept.
Daca exista o postura care sa ma motiveze, aceea nu e locul I, ci locul II. Locul I, intr-adevar, te solicita din multe puncte de vedere: trebuie sa te mentii, sa te autodepasesti, sa vii mereu cu inovatii etc. Dar locul II e the place to be daca iti plac provocarile. La premierea competitiilor sportive, de exemplu, caut mereu sa surprind privirea celui care urca pe treapta a doua a podiumului. Si daca observ in ea acea licarire pe care o cunosc prea bine, zambesc cu o placere anticipativa. Stiu sigur pe ce treapta sa-l caut anul viitor.
In aceeasi ordine de idei, unul dintre cele mai bune sloganuri publicitare pe care le-am intalnit vreodata a fost cel ales in anii ’60 de compania de rent-a-car Avis. De cativa ani, cei de la Avis erau mereu pe locul II, in urma rivalilor de la Herz. Asa ca, la un moment dat, acestia au lansat o campanie de promovare al carei slogan era „We’re number two. We try harder”. Intr-un an au trecut de la o cota de piata de o cifra la una de 33%.
Din propria experienta, inteleg prea bine ce au vrut sa spuna cei de la Avis prin genialul lor slogan. Cand eram in clasa a X-a, de exemplu, am luat premiul II. Imi aduc aminte si acum senzatia pe care am avut-o atunci cand mi-am ridicat diploma la festivitatea de premiere: 10% dezamagire, 90% nerabdare. Era un sentiment aproape intoxicant. Anul urmator castigam pariul pe care il facusem cu mine in acea zi si luam premiul I. Sentimentul victoriei era insa net inferior fierberii interioare pe care o simtisem cu un an in urma. Stiu ca pe majoritatea oamenilor victoria ii motiveaza. Eu fac parte dintr-o categorie aparte, insa. Pe mine nimic nu ma motiveaza mai mult decat sa fiu pe locul II.
Asa ca, oricine ai fi, daca in acest moment esti primul si stii ca sunt cu un pas in urma ta, better watch out. 🙂